FANDOM

Plik:Zbigniew Przyrowski Polcon 2007.JPG

Zbigniew Przyrowski (ur. 29 lipca 1921 r. w Rogoźnie, zm. 29 maja 2008 r. w Warszawie), polski dziennikarz, popularyzator tematyki naukowo-technicznej.

Przed 1939 r. ukończył Liceum Nauk Przyrodniczych im. Zygmunta Augusta w Wilnie. W czasie II wojny światowej żołnierz Obwodu Wileńskiego AK. W latach 1946-1950 studiował na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1946-1947 sekretarz redakcji miesięcznika "Teatr Ludowy". Od 1947 do 1950 r. sekretarz redakcji dwutygodnika "Młody Zawodowiec". W 1950 r. założyciel dwutygodnika "Młody Technik" (przekształconego z "Młodego Zawodowca", od 1953 r. miesięcznika), następnie, przez 31 lat (od 15 czerwca 1950 do 31 lipca 1981 r.), jego redaktor naczelny.

Autor i współautor artykułów na łamach czasopism i książek o tematyce naukowo-technicznej, haseł w słownikach i encyklopediach (m.in. w Encyklopedii odkryć i wynalazków, wyd. 1 w 1979 r.), podręczników szkolnych, słów piosenek filmowych ("Zbudujemy nową Polskę"). Twórca cyklicznych audycji radiowych poświęconych technice (m.in. "Dla ciekawych ciekawe sprawy", "Zapraszamy na orbitę", "Na stacji stu sensacji"). Był także m.in. wykładowcą Wyższej Szkoły Nauczycielskiej w Warszawie.

Odznaczenia, nagrody i wyróżnienia: Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, Złoty Krzyż Zasługi, Medal Komisji Edukacji Narodowej, nagroda m. st. Warszawy (1965), Nagroda Polskiego Komitetu ds. Radia i Telewizji (dwukrotnie), Nagroda Polskiej Sekcji IBBY za Książkę Roku (za książkę Encyklopedia przyrody i techniki dla dzieci i rodziców, 1996).

Członek ZAiKS-u i Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich (1951-1981 i ponownie od 1989 r.), NSZZ "Solidarność" (1980-1981), Rady Głównej Towarzystwa Kultury Technicznej (1985-2008). Członek Kapituły Orderu Uśmiechu (1968-1981 i od 1992 r.). Działacz żoliborskiego koła Polskiego Związku Niewidomych. Mieszkał w Warszawie, na Żoliborzu, przy ul. Słowackiego.

TwórczośćEdytuj

Opracowania i prace redakcyjneEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki