FANDOM

Wieńczysław Gliński
Data i miejsce urodzenia 10 maja 1921
Szablon:Państwo (Astrachań)
Data i miejsce śmierci 8 lipca 2008
Szablon:Państwo (Warszawa)
Profil w bazie IMDb
Profil w bazie filmpolski.pl
Profil w bazie e-teatr.pl
Profil w bazie Filmweb.pl

Wieńczysław Gliński (ur. 10 maja 1921 w Astrachaniu, zm. 8 lipca 2008 w Warszawie) – polski aktor.

Życiorys Edytuj

Był synem aktora Edwarda Szupelaka. Debiutował na scenie w dwunastym roku życia, grając Jasia w inscenizacji bajki "Jaś i Małgosia". Brał udział w wileńskich "Dziadach" Schillera.

W czasie II wojny światowej, będąc studentem podziemnego PIST-u, został zaprzysiężony jako żołnierz Armii Krajowej. Pod pseudonimem "Antek" służył w grupie nr 6 kontrwywiadu Okręgu Warszawskiego przy Komendzie Głównej ZWZ AK, która zajmowała się rozpracowywaniem osób podejrzanych i ostrzeganiem sprzyjających podziemiu osób trzecich przed donosami. Aresztowany w czasie łapanki i wywieziony na Majdanek.

Początkowo występował w Teatrze Miniatur "Syrena" (1945) w Łodzi, potem w teatrach warszawskich: Polskim (1946-58), dokąd sprowadził go Arnold Szyfman, Komedii (1958-60), ponownie Polskim (1960-63, 1966-83), Narodowym (1963-66, 1983-90). Znany był także z udziału w wielu warszawskich kabaretach.

Wieńczysław Gliński zmarł 8 lipca 2008. Pogrzeb aktora odbył się 15 lipca, został pochowany na warszawskich Powązkach Komunalnych.

Odznaczenia Edytuj

Odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (1987).

Wybrana filmografia Edytuj

Aktor Edytuj

Polski dubbing Edytuj

Szablon:Wikinews Szablon:Biografia stubde:Wieńczysław Gliński

Więcej z Fandomu

Losowa wiki