FANDOM

Vija Artmane wł. Alida Vija Artmane (ur. 21 lipca 1929 - zm. 11 października 2008), łotewska aktorka teatralna i filmowa.

Alida Vija Artmane urodziła się w czasach kiedy Łotwa była suwerennym państwem. Jaj ojciec Franz Artmann był niemieckiego pochodzenia, zginął tragicznie w wypadku w wieku 19 lat, zaledwie cztery miesiące przed jej urodzinami, matka była z pochodzenia Polką.

Po wojnie Artmane przeniosła się do Rygi i zaczęła studiować na tamtejszym Uniwersytecie. W teatrze w Rydze grała rolę mi.in takie role jak: Julia w "Romeo i Julia (1953), Ofelia w "Hamlecie" w dramatach Williama Shakespeare'a, oraz w powieściach Tołstoja takich jak "Wojna i pokój", "Anna Karenina" i innych.

Vija Artmane uznawana była za jedną z czołowych postaci łotewskiej kultury. W okresie radzieckiej kontroli, Artmane brała czynny udział w ruchu dla zachowania i wspierania łotewskiego dziedzictwa narodowego, korzystała z języka łotewskiego w literaturze i sztuce, jak również w życiu codziennym. W 1999 roku otrzymała łotewską nagrodę od Ministerstwa Kultury za swój wkład dla sztuki, teatru i kina.

Artmane była żoną aktora Artura Dimitresa; mieli dwójkę dzieci, syna i córkę.en:Vija Artmane lv:Vija Artmane ru:Артмане, Вия Фрицевна fi:Vija Artmane uk:Артмане Вія

Więcej z Fandomu

Losowa wiki