FANDOM

Szablon:Piłkarz infobox Ryszard Kulesza (ur. 28 września 1931 w Warszawie, zm. 19 maja 2008 w Warszawie), polski piłkarz, trener i działacz piłkarski, selekcjoner reprezentacji Polski.

Podczas powstania warszawskiego własowcy zastrzelili jego ojca, a sam ledwo uniknął śmierci - niemiecki żołnierz rzucił go pod nadjeżdżający czołg. Następnie został wywieziony na roboty do Niemiec, skąd uciekł i wrócił pieszo do Polski[1].

Występował w drużynach Okęcia Warszawa, Polonii Warszawa i Polonii Bydgoszcz. Karierę zakończył w 1961 jako zawodnik warszawskiej Polonii.

Po zakończeniu kariery piłkarskiej pracował jako trener. W latach 1972-1974 był trenerem Lechii Gdańsk. Od 1974 pracował jako szkoleniowiec drużyn narodowych: reprezentacji do lat 21 (1974-1975) oraz reprezentacji do lat 23 (1975-1978). Współpracownik selekcjonerów reprezentacji Polski seniorów: Kazimierza Górskiego (1976) oraz Jacka Gmocha (1976-1977 i 1978). Po rezygnacji Gmocha, w październiku 1978 objął stanowisko selekcjonera reprezentacji Polski. Zwolniony w grudniu 1980 w następstwie tzw. afery na Okęciu. W następnych latach pracował m.in. w Tunezji i Maroku.

Po powrocie do Polski aktywnie uczestniczył w pracach Polskiego Związku Piłki Nożnej: od 1989 członek Prezydium i przewodniczący Rady Trenerów, inicjator założenia Szkoły Trenerów PZPN (tzw. kuleszówka), w latach 1991-1999 wiceprezes związku ds. trenerskich. W 1993 brał udział w decyzji o odebraniu Legii Warszawa mistrzostwa kraju w związku z tzw. niedzielą cudów: Prezydium Zarządu PZPN (w skład którego wchodził Kulesza) z powodu zarzutu "niesportowej postawy podczas rozgrywek" unieważniło wynik meczu pomiędzy Legią Warszawa a Wisłą Kraków (6:0), odbierając tym samym Legii tytuł mistrzowski. Komentując wynik meczu Legia-Wisła Kulesza miał powiedzieć: cała Polska widziała[2].

Zmarł 19 maja 2008 w szpitalu w Międzylesiu. Cierpiał na chorobę Alzheimera i od ponad roku przebywał w domu opieki w Radości.

Został pochowany na warszawskich Starych Powązkach.

Po jego śmierci Antoni Piechniczek powiedział: Ryszarda bardzo zmęczyła choroba, jego stan już od dawna był zły i się pogarszał. Powinien zostać zapamiętany jako trener wybitny. Nie stanie się tak pewnie, bo naraził się kibicom Legii. Narobił sobie wtedy wrogów. Co jednak niewielu teraz zauważa, wyprzedził korupcję w polskiej piłce o 10 lat[2]. Szablon:Przypisy Szablon:Trenerzy Polski

Więcej z Fandomu

Losowa wiki