FANDOM

Rachela Hutner (ur. 2 lipca 1909 w Warszawie, zm. 23 lipca 2008 tamże) - polska pielęgniarka żydowskiego pochodzenia, nestorka polskiego pielęgniarstwa, prekursorka i organizatorka systemu doskonalenia i specjalizacji pielęgniarek.

BiografiaEdytuj

Urodziła się w Warszawie w żydowskiej rodzinie inteligencji pracującej. Po uzyskaniu matury w 1927 roku rozpoczęła studia fizyki na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Uniwersytetu Warszawskiego. Po dwóch latach studiów zrezygnowała z dalszej nauki i w 1934 roku rozpoczęła kształcenie w Żydowskiej Szkole Pielęgniarstwa. Dyplom uzyskała w 1937 roku i w tym samym roku rozpoczęła pracę jako instruktorka na oddziale chirurgicznym Szpitala Starozakonnych na Czystem. W 1938 roku jako stypendystka z zakresu pielęgniarstwa wyjechała do Wielkiej Brytanii, z celem zapoznania się z teoretycznym i praktycznym zakresem pielęgniarstwa domowego. Pracowała i uczyła się w Willesden District Nursing oraz Association Quiens Institute of District Nursing. W 1939 roku ukończyła Królewski Instytut Pielęgniarstwa. Wybuch II wojny światowej spowodował, iż zdecydowała sie pozostać czasowo w Wielkiej Brytanii i tam podjęła pracę w pielęgniarstwie. W czasie bombardowania Londynu w 1940 roku niosła pomoc rannym. W międzyczasie wstapiła do Szkoły Pielęgniarstwa w Southend-on See General Hospital, gdzie w 1944 roku uzyskała pełne prawo pielęgniarki. W 1944 roku wyjechała do Stanów Zjednoczonych, gdzie w latach 1946-1947 studiowała na Wydziale Pedagogiki w Pielęgniarstwie Wayne University w Detroit.

W 1948 roku wróciła do Polski i osiadła w Warszawie. Podjęła pracę w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej w Referacie Pielęgniarstwa. Uczestniczyła w pracach nad szybkim przygotowaniem brakujących kadr medycznych. Wobec braku pielęgniarek i nauczycielek pielęgniarstwa zorganizowała Ośrodek Kształcenia Instruktorek Pielęgniarstwa i rozpoczęła prowadzenie kilkumiesięcznych kursów dla instruktorek. Pracowała także nad powołaniem Ośrodka Doskonalenia Średnich Kadr Medycznych. Udało jej się to zrealizować dopiero w 1961 roku. Tą samą uczelnią, wówczas zwaną Centralnym Ośrodkiem Doskonalenia Kadr Medycznych, kierowała już po przejściu na emeryturę. W 1960 roku uzyskała 3 miesięczne stypendium z Fundacji Rockefellera celem poznania nowych trendów kształcenia pielęgniarek w Europie.

W 1964 roku wyjechała do Danii na kurs z zakresu administracji pielęgniarstwa w placówkach Służby Zdrowia, zorganizowany przez Światową Organizację Zdrowia. Następnie uczestniczy w kilkumiesięcznym kursie z zakresu opieki pielęgniarskiej nad chorym w domu, zorganizowanym przez Polski i Szwajcarski Czerwony Krzyż. Była rzeczniczką utworzenia wyższych studiów dla pielęgniarek. Współdziałała z Polskim Towarzystwem Pielęgniarskim, którego była współzałożycielką, w pracach przygotowawczych do jego uruchomienia w Lublinie. Przez 7 lat była wykładowcą organizacji i zarządzania w pielęgniarstwie na Wydziale Pielęgniarstwa Akademii Medycznej w Lublinie. Wykładała również na międzynarodowych kursach dla lekarzy i pielęgniarek organizowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Pod jej redakcją ukazały się dwa podręczniki szkolne na temat pielęgniarstwa: Podręcznik dla Pielęgniarek z 1996 roku oraz Pielęgniarstwo Specjalistyczne z 1962 roku, które doczekało się 6 wydań.

W 1965 roku Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego wytypował Rachelę Hutner jako członka Komisji Przyjęć do Międzynarodowej Rady Pielęgniarek, w której działała przez niecałe dwie kadencje - wycofała się z tej pracy ze względów osobistych. Była inicjatorką przeprowadzenia pierwszych badań w zakresie organizacji pracy pielęgniarek, a także była do 1968 roku ekspertem ds. pielęgniarstwa w Europejskim Biurze WHO. Współpracowała z Instytutem Czerwonego Krzyża w Genewie. W 1970 roku przeszła na emeryturę, jednak nadal udzielała się społecznie. Za wkład w rozwój wyższej uczelni dla pielęgniarek otrzymała w 1995 roku doctorat honoris causa Akademii Medycznej w Lublinie.

Rachela Hutner zmarła 23 lipca 2008 roku. Została pochowana 30 lipca na cmentarzu żydowskim przy ulicy Okopowej w Warszawie.

OdznaczeniaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki