FANDOM

Mieczysław Klimowicz (ur. 14 grudnia 1919 w Sokalu, zm. 26 sierpnia 2008 we Wrocławiu) - polski historyk literatury, profesor i rektor Uniwersytetu Wrocławskiego, członek rzeczywisty PAN, poseł na Sejm.

W czasie drugiej wojny światowej walczył w kampanii wrześniowej, gdzie dostał się do niewoli sowieckiej i wywieziony został do łagru w Talicach. W listopadzie 1939 przewieziony do więzienia w Baranowiczach, skąd uciekł. Następnie wstąpił do AK, walcząc m.in. w Puszczy Solskiej, a od 1945 do 1947 był żołnierzem WiN. Jako żołnierz WiN dowodził kompanią walczącą na obszarze lubelskim, brał m.in. we wrześniu 1945 w udanej akcji ataku na więzienie UB w Tomaszowie Lubelskim i odbiciu tamtejszych więźniów.

Po ujawnieniu się wyjechał we wrześniu 1947 do Wrocławia, gdzie podjął studia polonistyczne na Uniwersytecie Wrocławskim. Od 1953 pracował w Instytucie Badań Literackich PAN we Wrocławiu, a w okresie 1975 - 1981 kierował tą placówką naukową. W latach 1987-1990 był rektorem Uniwersytetu Wrocławskiego. Pełnił także funkcje prorektora tej uczelni (1972-1975) oraz dziekana Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego (1969-1972). W kadencji 1972 - 1976 został bezpartyjnym posłem na Sejm.

Głównym obszarem badań M. Klimowicza były literatura i teatr polskiego Oświecenia. Jest autorem przeszło 150 publikacji naukowych.

Jako członek zarządu Association Internationale de Littérature Comparée w latach 1982-1989 organizował konferencje międzynarodowe i prowadził działalność mającą na celu wprowadzenie do nauki światowej osiągnięć polskiego literaturoznawstwa. Otrzymał doktorat honoris causa uniwersytetu w Lille i Uniwersytetu Wrocławskiego. Otrzymał Krzyż Oficerski i Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, a także Chevalier des Palmes Academiques, Officer dans l'Ordre des Palmes Academiques.

Pochowany na Cmentarzu Osobowickim we Wrocławiu.

Najważniejsze książki M. Klimowicza: Edytuj

  • Prekursorzy Oświecenia (1953, współautor Roman Kaleta), Wyd. Ossolineum.
  • Początki teatru stanisławowskiego (1965), Państwowy Inst. Wydawniczy.
  • synteza Oświecenie (pierwsze wydanie 1972). Państwowe Wyd. Naukowe (wydania także w: 1975, 1977, 1980, 2002)
  • Literatura Oświecenia. 1988, PWN

Bibliografia: Edytuj

  • A. Augustyn, 2006: Mój zatopiony świat. Wywiad z M. Klimowiczem. Gazeta Wyborcza – Wrocław, 17 lutego 2006 r. [1]
  • C. Kaszewski, 2008: Uczony, rektor, żołnierz. Słowo Polskie, 30-31 VIII 2008.
  • [2] - nekrolog M. Klimowicza na stronie Uniwersytetu Wrocławskiego.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki