FANDOM

Marian Michniewicz (ur. 5 grudnia 1922 w Wilnie, zm. 30 kwietnia 2008 w Toruniu) – polski biolog, specjalizujący się w fizjologii roślin.

W 1940 roku rozpoczął studia biologiczne na Uniwersytecie Wileńskim. Został z nich usunięty w 1942 roku, po zajęciu Wilna przez Niemców. Wstąpił do AK, walczył jako partyzant w 3 Wileńskiej Brygadzie. W 1944, po zajęciu Wilna przez Armię Czerwoną, obawiając się aresztowania przez NKWD, wstąpił do Ludowego Wojska Polskiego. W 1945 roku został zdemobilizowany i mógł kontynuować studia na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Ukończył je w 1948 uzyskując stopień magistra filozofii w zakresie botaniki. Stopień doktora nauk matematyczno-przyrodniczych uzyskał w 1951.

W 1953 roku został kierownikiem Katedry Fizjologii Roślin Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od 1958 do 1961 pełnił funkcję dziekana Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi UMK. W 1964 roku uzyskał tytuł profesora nadzwyczajnego, a w 1971 profesora zwyczajnego.

Prowadzone przez niego badania dotyczyły głównie czynników wzrostu i rozwoju roślin, zwłaszcza ich aspektu hormonalnego. Był współautorem podręcznika akademickiego Fizjologia roślin (1977, ISBN 8309006616).

W latach 1976-1980 jako bezpartyjny sprawował mandat posła na Sejm PRL VII kadencji, reprezentując okręg toruński. Pracował w Komisjach Sejmowych Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Nauki i Postępu Technicznego[1].

Nagrody i wyróżnienia Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Szablon:Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki