FANDOM

Leon Greenman (ur. 10 grudnia 1910 w Londynie, zm. 7 marca 2008 tamże) – Brytyjczyk żydowskiego pochodzenia, jedyny Anglik będący w czasie II wojny światowej więźniem hitlerowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Autor książki pt. ”An Englishman in Auschwit“ (“Anglik w Auschwitz“).

Od piątego roku życia mieszkał wraz z rodzicami w Rotterdamie. W 1935 r., ożenił się z Holenderką, Esther van Dam, po czym wspólnie wyjechali do Rotterdamu, by opiekować się babką kobiety. W 1940 r., przyszedł na świat jego syn Barney. Po zajęciu Holandii przez Niemców w 1940 r., rodzina Greenmanów została w maju tego samego roku deportowana wraz z innymi holenderskimi Żydami do obozu przejściowego Westerbork, a następnie KL Auschwitz. Jego żona i syn zostali zgładzeni w komorze gazowej, on sam doczekał wyzwolenia przez Amerykanów w Buchenwaldzie w kwietniu 1945 r.

Po wojnie nie ożenił się powtórnie, bolejąc nad stratą żony i syna. Wygłaszał odczyty na temat zbrodni nazistowskich. Został odznaczony Orderem Imperium Brytyjskiego. Zmarł w jednym z londyńskich szpitali, gdzie trafił na skutek złamania nogi.

ŹródłaEdytuj

  • Informacje o śmierci w Internetowym Serwisie Informacyjnym Wiadomości.Onet.pl (PAP, msu /07.03.2008 21:15)

Szablon:Biografia stubcs:Leon Greenman en:Leon Greenman

Więcej z Fandomu

Losowa wiki