FANDOM

Jerzy Krasowski (ur. 11 listopada 1925, zm. 13 kwietnia 2008) – aktor, reżyser, kierownik artystyczny, dyrektor teatru.

Podczas II wojny światowej walczył w AK. W 1951 roku ukończył wydział aktorski, a w 1955 reżyserski Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Debiutem była reżyseria "Wilkami w nocy" T. Rittnera w Teatrze Ziemi Opolskiej w 1954.

Dyrektor wielu teatrów. Początkowo w Opolu, później Teatru Ludowego w Nowej Hucie. Podczas kierownictwa Krasowskiego odbyło się w nim wiele premier, w tym między innymi:

  • Myszy i ludzie (1956),
  • Radość z odzyskanego śmietnika (1960),
  • Burzliwe życie Lejzorka Rojtszwanca (1961),
  • Kondukt (1962; 1969 premiera we Wrocławiu),
  • Turandot (1956),
  • Jacobowsky i Pułkownik,
  • Imiona władzy.

Po zakończeniu współpracy z Teatrem Ludowym Krasowski przeniósł się do Teatru Polskiego w Warszawie, a następnie do Teatru Polskiego we Wrocławiu. W 1972 dochodzi do powrotu do Krakowa, gdzie rozpoczyna pracę w Teatrze im. Juliusza Słowackiego. Reżyser związany był także z Teatrem Telewizji.

Na przełomie lat 1957 i 1958 oraz 1961 i 1962 wykładowca, a od 1972 do 1981 rektor Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, od 1983 roku profesor PWST w Warszawie. W 1977 roku wydał zbiór felietonów oraz notatek reżyserskich Sprawa teatru.

Laureat nagrody im. Konrada Swinarskiego - przyznawanej przez redakcję miesięcznika "Teatr" - za sezon 1979/1980, za reżyserię spektaklu „Sto rąk, sto sztyletów” Jerzego Żurka z Teatru im. Słowackiego w Krakowie.

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki