FANDOM

Irena Górska-Damięcka
Data i miejsce urodzenia 20 października 1910
Oszmiana, Imperium Rosyjskie
Data i miejsce śmierci 1 stycznia 2008
Skolimów, Polska
Profil w bazie IMDb

Irena Górska-Damięcka (ur. 20 października 1910[1] w Oszmianie, zm. 1 stycznia 2008 w Skolimowie[2]) – polska aktorka, reżyser teatralny i filmowy.

Córka Alberta Górskiego, kierownika szkoły w Oszmianie, i Aliny z Dzierżków. Żona Dobiesława Damięckiego, matka aktorów Macieja, Damiana babcia Matyldy, Mateusza i Grzegorza Damięckich.

Aktorka urodziła się 20 października 1910 roku, jednak rok urodzin został zmieniony przez aktorkę na 1916 i taki był podawany oficjalnie. Zmiany dokonała podczas II wojny światowej, gdy wraz z mężem, którego podejrzewano o wykonanie wyroku na Igo Symie, ukrywała się przed Niemcami.

9 stycznia 2008, aktorka została pochowana na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie, u boku swojego męża Dobiesława.

Kariera Edytuj

W latach 1935-1936 występowała w Teatrze Miejskim w Wilnie, w latach 1936-1937 w Polskim Teatrze Dramatycznym we Lwowie, w latach 1937-1938 w warszawskim Teatrze Buffo. Występowała także w warszawskich: teatrze letnim, Teatrze Rozmaitości, Teatrze Współczesnym, Teatrze Komedia i Teatrze Dramatycznym oraz w gdańskim Teatrze Wybrzeże.

W latach 1955-1959 była dyrektorem naczelnym i artystycznym w Teatrze im. Węgierki w Białymstoku.

Filmografia Edytuj

Publikacje Edytuj

Irena Górska-Damięcka napisała autobiografię "Wygrałam życie", wydaną przez Wydawnictwo Prószyński i S-ka w 1997 (ISBN 83-7180-778-3). Książka otrzymała nagrodę Marii Ginter za najlepszą książkę wspomnieniową 1997 roku.

W swoich wspomnieniach napisała: "Nie mam ani powodu, ani prawa do narzekania, bo bilans wykazuje więcej zysków niż strat. Piękne dzieciństwo. Osiągnięty cel. Nie co innego, tylko Teatr dał mi wspaniałego człowieka na własność. Całe lata zwycięstw, nawet sławy. Czterdzieści sześć lat pracy! Siedemdziesiąt ról! Czterdzieści siedem wyreżyserowanych premier! Czy to mało? Teatrowi oddałam swoich synów. A wierzę, że oddam i wnuków, że i oni przejmą pałeczkę po nas i pobiegną w tej sztafecie. Gdybym im to mogła zapisać w testamencie... Ale zapisuję swój upór, a jestem pewna, że zdobędą wszystko, tak jak ja, która trafiłam w dziesiątkę."

Odznaczenia Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Biogram w portalu filmpolski.pl
  2. Zmarła reżyserka Irena Górska-Damięcka (wp.pl)
  3. Irena Górska-Damięcka - odznaczenia e-teatr.pl
de:Irena Górska-Damięcka

et:Irena Górska-Damięcka en:Irena Górska-Damięcka fr:Irena Górska-Damięcka nl:Irena Górska-Damięcka

Więcej z Fandomu

Losowa wiki