FANDOM

Szablon:CHN nazwisko infobox

Hua Guofeng (ur. 16 lutego 1921 w Jiaocheng, w prowincji Shanxi, zm. 20 sierpnia 2008) - chiński przywódca, następca Mao Zedonga.

W 1938 roku wstąpił do Komunistycznej Partii Chin. Działał w Hunanie, zwłaszcza w rodzinnym mieście Mao – Xiangtan.

W 1973 został wybrany członkiem KC i Biura Politycznego, dwa lata później został ministrem bezpieczeństwa.

Po śmierci Mao w 1976 roku został premierem i funkcję tę pełnił do 1980 roku. Jako sukcesor Mao na stanowiskach szefa KPCh i Komisji Wojskowej KC próbował kontynuować jego politykę. Starał się także oddać hołd Mao poprzez zmianę słów hymnu narodowego, ale zmiany te nie przetrwały długo. W 1977 roku Hua Guofeng poparł koncepcję „dwóch aksjomatów” (po chińsku: 两个凡是), która brzmiała: „Jakąkolwiek by sformułował politykę przewodniczący Mao, będziemy jej zdecydowanie przestrzegać; jakiekolwiek by były jego instrukcje, niezachwianie będziemy zgodnie z nimi postępować”.

Hua Guofeng zasłynął z rozbicia Bandy Czworga. Pod względem ekonomicznym wzorował się na modelu sowieckim, nawiązując do polityki gospodarczej sprzed Wielkiego Skoku.

W 1980 Hua Guofeng został zastąpiony przez Zhao Ziyanga na stanowisku premiera ChRL, a rok później Hu Yaobang zajął jego miejsce jako przewodniczącego KPCh. W 1982 całkowicie odsunięty od władzy przez Deng Xiaopinga, pozostał w KC do 2002 roku, jako pół-emeryt polityczny.

Szablon:Komunistyczna Partia Chin Szablon:Premierzy Chińskiej Republiki Ludowejcy:Hua Guofeng da:Hua Guofeng de:Hua Guofeng en:Hua Guofeng es:Hua Guofeng fa:هوآ گوئوفنگ fr:Hua Guofeng ko:화궈펑 it:Hua Guofeng he:הואה גואופנג ja:華国鋒 no:Hua Guofeng qu:Hua Guofeng ru:Хуа Гофэн fi:Hua Guofeng sv:Hua Guofeng vi:Hoa Quốc Phong uk:Хуа Гофен zh-yue:華國鋒 zh:华国锋

Więcej z Fandomu

Losowa wiki