FANDOM

Plik:Hanna Poznanska-Linde 2.JPG

Hanna Poznańska-Linde (22 kwietnia 1929 w Łodzi, zm. 2 maja 2008 w Warszawie) – polska lekarz oraz działaczka społeczności żydowskiej i Stowarzyszenia Dzieci Holocaustu, profesor Akademii Medycznej w Bydgoszczy.

Podczas II wojny światowej wraz z matką i ojcem przebywała w łódzkim getcie. Od sierpnia 1944 roku ukrywali się w różnych miejscach na terenie miasta. W latach 1940-1945 jej ojciec Jakub Poznański prowadził dziennik, który został wydany w 2002 roku jako Dziennik z łódzkiego getta. Ukończyła wydział humanistyczny Uniwersytetu Łódzkiego i Akademię Medyczną w Łodzi. Specjalizowała się w zakresie chorób wewnętrznych i diagnostyki laboratoryjnej. Pracownik naukowy w stopniu doktora habilitowanego w Akademii Medycznej w Bydgoszczy, na stanowisku profesora uczelnianego[1]. Przez dziesięć lat była kierownikiem Katedry Diagnostyki Laboratoryjnej. Aktywnie działała w Stowarzyszeniu Dzieci Holocaustu.

Hanna Poznańska-Linde jest pochowana na cmentarzu żydowskim przy ulicy Okopowej w Warszawie.

Współautorka lub redaktorka publikacji[2]:

  • Hanna Poznańska et al. 2000. Review of laboratory medicine. Warszawa, Uniwersytet Medyczny.
  • Hanna Poznańska-Linde i Grażyna Odrowąż-Sypniewska (red.) 2000. Wybrane zagadnienia z diagnostyki laboratoryjnej. Akademia Medyczna im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Medycznej.

Przełożyła publikacje zagraniczne:

  • Daschner F. 1995. Podręczny poradnik antybiotykoterapii. Warszawa, Springer PWN, 304 s. ISBN 83-86637-20-X.
  • Emond R. T. D. et al. 1996. Atlas chorób zakaźnych. Red. nauk. wyd. pol. Janusz Cianciara. Warszawa, Springer PWN, 1996.
  • Gary C. Rosenfeld et al. 2007. Wielki leksykon leków. Red. Hanna Kalinowska, Ewa Turczyńska. Warszawa, Wydwanictwo Amber.

Przypisy Edytuj

  1. Hanna Poznańska-Linde w bazie Nauka Polska. OPI
  2. Nukat

Linki zewnętrzne Edytuj

Szablon:Biografia stub

Więcej z Fandomu

Losowa wiki