FANDOM

Gustaw Holoubek
100px
Data i miejsce urodzenia 21 kwietnia 1923
Szablon:Państwo flaga POL Kraków
Data i miejsce śmierci 6 marca 2008
Szablon:Państwo flaga POL Warszawa
Ważne role
Edyp w Królu Edypie
Konrad w Dziadach
Skrzypek w Rzeźni
Sir w Garderobianym
Tutka w Klubie profesora Tutki
20px Kolekcja cytatów w Wikicytatach
Profil w bazie IMDb
Profil w bazie filmpolski.pl
Plik:Konwicki & Holoubek.JPG
Plik:Wajda Kaczyński Holoubek.jpg
Plik:Gustaw Holoubek gwiazda Lodz.jpg
Plik:Gustaw holoubek nagrobek.JPG
Plik:Holoubek Miedzyzdroje.JPG

Gustaw Holoubek (ur. 21 kwietnia 1923 w Krakowie, zm. 6 marca 2008 w Warszawie) – polski aktor teatralny i filmowy, reżyser i pedagog, dyrektor teatrów, prezes SPATiF, członek Polskiej Akademii Umiejętności, poseł na Sejm PRL VII i VIII kadencji, senator I kadencji.

Życiorys Edytuj

Był jedynym dzieckiem Czecha, który osiedlił się w Polsce po I wojnie światowej, żeniąc się z owdowiałą Polką z Krakowa.

W 1939 na ochotnika zaciągnął się do wojska i uczestniczył w kampanii wrześniowej. Był jeńcem w obozach w Magdeburgu i Toruniu. Został zwolniony w 1940, wcześniej w niewoli zachorował na gruźlicę. Do 1945 pracował w krakowskiej gazowni.

Po wojnie ukończył w 1947 studia w Państwowym Studiu Dramatycznym w Krakowie (przekształconym później w PWST). Wcześniej uczęszczał do I Liceum Ogólnokształcącego im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie. W teatrze zadebiutował 1 marca 1947 rolą Charysa w Odysie u Feaków w Starym Teatrze. W latach 1949-1956 pracował jako kierownik artystyczny, reżyser i aktor Teatru Śląskiego w Katowicach.

Był wykładowcą Akademii Teatralnej w Warszawie. Przez wiele lat pełnił funkcję dyrektora Teatru Dramatycznego w Warszawie, został odwołany w styczniu 1983 z powodu konfliktu z ówczesnymi władzami.

W filmie zadebiutował rolą Feliksa Dzierżyńskiego w Żołnierzu zwycięstwa w 1953. Łącznie zagrał w ok. 50 filmach, m.in. Pętli, Pożegnaniach, Rękopisie znalezionym w Saragossie, Sanatorium pod Klepsydrą Wojciecha Jerzego Hasa, Prawie i pięści, Klubie profesora Tutki (jako prof. Tutka), Marysi i Napoleonie, Lawie Tadeusza Konwickiego. Był reżyserem jednej z nowel w filmie Spóźnieni przechodnie, a także reżyserem i scenarzystą filmowej wersji Mazepy.

W 1967 zagrał rolę Gustawa-Konrada w przedstawieniu Dziady, reżyserowanym przez Kazimierza Dejmka w Teatrze Narodowym. Zdjęcie tego przedstawienia z afisza w 1968 było przyczyną demonstracji studenckich i zapoczątkowało wydarzenia Marca 1968.

W 1976 i 1980 uzyskiwał mandat posła na Sejm PRL. W 1982 po wprowadzeniu stanu wojennego zrzekł się mandatu. W latach 1989-1991 był senatorem I kadencji wybranym z ramienia Komitetu Obywatelskiego, w trakcie kadencji przeszedł do Unii Demokratycznej. Od 1992 do 1993 zasiadał w Radzie ds. Kultury przy Prezydencie RP Lechu Wałęsie.

Od 1994 był członkiem Polskiej Akademii Umiejętności. Współpracował z miesięcznikiem psychologicznym "Charaktery".

12 marca 2008 został pośmiertnie odznaczony przez prezydenta RP Orderem Orła Białego w uznaniu znamienitych zasług dla kultury polskiej, za wybitne osiągnięcia w pracy artystycznej i dydaktycznej[1].

Pochowany 12 marca 2008 na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie.

Życie prywatne Edytuj

Był mężem aktorek Danuty Kwiatkowskiej i Marii Wachowiak[2]. W 1973 został mężem aktorki Magdaleny Zawadzkiej. Ojciec Ewy, Magdaleny i Jana Holoubka, operatora filmowego.

Był wieloletnim kibicem klubu piłkarskiego Cracovia[3].

Nagrody i odznaczenia Edytuj

Wybrana filmografia Edytuj

Książki Edytuj

Publikacje o Gustawie Holoubku Edytuj

  • Maria Czanerle, Gustaw Holoubek. Notatki o aktorze myślącym (Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe 1972)
  • Gustaw Holoubek (album na 50-lecie pracy twórczej; red. Ewa Natorska, Teatr Ateneum 1997, ISBN 83-908914-0-9)
  • Gustaw Holoubek czyta "Doktora Faustusa" Tomasza Manna (zawiera m.in. sylwetkę aktora; Biblioteka "Gazety Wyborczej" 2007, ISBN 978-83-60225-77-6; seria: "Mistrzowie słowa")
  • Małgorzata Terlecka-Reksnis, Holoubek – rozmowy (Prószyński i S-ka 2008, ISBN 978-83-7469-753-8)

Szablon:Przypisy

Źródła Edytuj

Szablon:Wikinews

de:Gustaw Holoubek en:Gustaw Holoubek eo:Gustaw Holoubek fr:Gustaw Holoubek ru:Холоубек, Густав

Więcej z Fandomu

Losowa wiki