FANDOM

Szablon:Dopracować Szablon:POV

George Carlin
220px
George Carlin w kwietniu 2008
Prawdziwe nazwisko George Denis Patrick Carlin
Data i miejsce urodzenia 12 maja 1937
Nowy Jork, Szablon:Państwo flaga USA USA
Data i miejsce śmierci 22 czerwca 2008
Santa Monica, Kalifornia, Szablon:Państwo flaga USA USA
20px Kolekcja cytatów w Wikicytatach
Strona domowa

George Dennis Carlin (ur. 12 maja 1937 w Nowym Jorku, zm. 22 czerwca 2008), amerykański komik typu stand-up, aktor, laureat nagrody Grammy.

Carlin był szczególnie znany ze swojego lekceważącego podejścia do świata i znakomitych obserwacji dotyczących amerykańskiego społeczeństwa i towarzyszących mu tematów tabu. W swoich najnowszych występach najczęściej poruszał on tematy polityczne i religijne oraz wyśmiewał absurdy rządzące dzisiejszym światem.

Przez stację Comedy Central został uznany za drugiego największego komika stand-up w historii. Przed nim uplasował się tylko Richard Pryor.

Biografia Edytuj

Urodził się w Nowym Jorku. Mieszkał w dzielnicy Manhattan, wychowywała go matka, która rozstała się z ojcem George'a, gdy ten miał dwa lata. W wieku lat czternastu Carlin porzucił szkołę, jakiś czas później wstąpił do amerykańskich Sił Powietrznych, gdzie przeszedł szkolenie jako specjalista od radarów. W trakcie służby pracował jako DJ w stacji radiowej w pobliskim mieście Shreveport. Nie ukończywszy służby, pożegnał się z armią w roku 1957. W 1959 roku wraz z Jackiem Burnsem stworzył duet, który z sukcesami występował w audycjach radiowych stacji z Fort Worth. W roku 1960 obaj wyjechali do Kalifornii, gdzie przez dwa lata występowali razem, po czym ich drogi rozdzieliły się.

Lata 60.

W latach 60. George Carlin zaczął pojawiać się w programach telewizyjnych. W roku 1961 poślubił Brendę Hosbrook, którą poznał rok wcześniej podczas tournée. Dwa lata później urodziła im się córeczka Kelly. W roku 1971 para odnowiła w Las Vegas przysięgi małżeńskie.

Lata 70.

W tym okresie George zmienił zarówno treści swoich występów, jak i sposób ubierania się. W okresie, gdy popularni byli eleganccy komicy w garniturach, jego wytarte jeansy, broda i kolczyki nie przysparzały mu widowni. Dzięki jakości swych występów szybko odzyskał jednak popularność. W latach 70. udoskonalił swój najbardziej znany występ pt. "Seven Words You Can Never Say On Television", za którego wykonywanie został aresztowany w 1972 roku. W tym czasie jego występy stały się nieprzewidywalne. Jeśli publiczność nie śmiała się, Carlinowi zdarzało się przerwać występ lub zwyzywać publiczność; czasem w ogóle nie pojawiał się na scenie. U szczytu kariery, w roku 1976, Carlin niespodziewanie przestał dawać występy na żywo. W tym czasie zaczął z kolei wykonywać programy dla stacji HBO. W trakcie przerwy w występach George Carlin przeżył pierwszy z trzech zawałów serca.

Lata 80. i 90.

W roku 1981 nastąpił powrót Carlina na scenę, związany z wydaniem albumu uznanego za jedno z jego największych osiągnięć – "A Place For My Stuff". Lata 90. to okres w którym George Carlin występował w licznych filmach i serialach, a także prowadził własny program "The George Carlin Show". W roku 1997, na dzień przed sześćdziesiątymi urodzinami George'a zmarła jego żona, Brenda. W tym samym roku wydał on swoją pierwszą książkę – "Brain Droppings".

Lata 2000-2007

Ostatnie lata to liczne nagrody i uhonorowania dla wspaniałej kariery George'a. Były też jednak gorsze momenty – w 2004 roku George oświadczył, że dobrowolnie zgłosi się do poradni w związku z uzależnieniem od alkoholu i środków przeciwbólowych. W 2006 roku George wystąpił w filmie Auta wytwórni Disney Pixar, gdzie podkładał głos Fillmore'a – VW Microbusa.

Linki zewnętrzne Edytuj

cy:George Carlin da:George Carlin de:George Carlin en:George Carlin es:George Carlin fr:George Carlin ko:조지 칼린 id:George Carlin is:George Carlin it:George Carlin he:ג'ורג' קרלין la:Georgius Carlin nl:George Carlin ja:ジョージ・カーリン no:George Carlin pt:George Carlin ro:George Carlin ru:Карлин, Джордж simple:George Carlin fi:George Carlin sv:George Carlin tr:George Carlin uk:Карлін Джордж ur:جارج کارلن zh:喬治·卡林

Więcej z Fandomu

Losowa wiki