FANDOM

Edward Norton Lorenz (ur. 23 maja 1917 w West Hartford w Connecticut, zm. 16 kwietnia 2008 w Cambridge, Massachusetts) – matematyk i meteorolog amerykański. Pionier teorii chaosu.

Biografia Edytuj

Studiował matematykę w Dartmouth College, New Hampshire. Po wojnie został profesorem na Massachusetts Institute of Technology.

Miał dwie córki oraz syna. Jego żona zmarła w 2001 roku.

Dorobek naukowy Edytuj

Zasłynął swoimi pracami z dziedziny meteorologii, zwłaszcza odkryciem tzw. układu Lorenza.

W roku 1963 Lorenz zbudował równania opisujące zjawiska atmosferyczne, które udowodniły iż niewielka zmiana w jednym z punktów atmosfery może być przyczyną wielkich zmian w innym jej obszarze. Stwierdził wtedy, że nawet ruch skrzydeł motyla w Singapurze może wywołać burzę nad Karoliną Północną w USA. Od tamtego czasu fakt, że niezwykle małe zaburzenia mogą prowadzić w rezultacie do rewolucyjnych zmian w różnych dziedzinach nauki, zwykło się nazywać "efektem motyla".

W 1969 dostał najwyższe odznaczenie Amerykańskiego Towarzystwa Meteorologicznego za podstawowe odkrycia w meteorologii dynamicznej i umożliwienie zrozumienia atmosfery jako układu fizycznego.

Zobacz też Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Edward Lorenz

Szablon:Biografia stubar:إدوارد لورينتز cs:Edward Lorenz da:Edward Lorenz de:Edward N. Lorenz en:Edward Norton Lorenz es:Edward Lorenz fr:Edward Lorenz ko:에드워드 로렌츠 it:Edward Norton Lorenz he:אדוארד לורנץ ht:Edward Norton Lorenz la:Eduardus Norton Lorenz hu:Edward Lorenz nl:Edward Lorenz ja:エドワード・ローレンツ no:Edward Lorenz pt:Edward Lorenz ru:Лоренц, Эдвард Нортон sk:Edward Lorenz sl:Edward Norton Lorenz fi:Edward Lorenz tr:Edward Lorenz uk:Лоренц Едвард zh:愛德華·諾頓·羅倫茲

Więcej z Fandomu

Losowa wiki