FANDOM

Szablon:Źródła

Plik:Don LaFontaine.jpg

Don LaFontaine (ur. 26 sierpnia 1940 w Duluth, zm. 1 września 2008 w Los Angeles), znany też jako That Announcer Guy, amerykański aktor głosowy który podłożył głosy do ponad 5 000 zwiastunów filmowych, reklam telewizyjnych i zwiastunów gier komputerowych. Jest nazywany "Królem Trailerów Filmowych", "Głosem", "Grzmiącym Gardłem" lub "Głosem Boga", jego charakterystyczny głos był złowieszczy i donośny. Wiele z jego zapowiedzi miało postać: "W świecie, gdzie (negatywne cechy), jeden (zwykle osoba) (zrobi coś pozytywnego)" (ang. "In a world where (...), one (...) will (...)"). Sam także parodiował ten frazes kilka razy.

Życie i karieraEdytuj

Don rozpoczął karierę zawodową jako asystent operatora dźwięku w National Recording Studios, gdzie miał okazję pracować z Floydem Petersonem, produkującym spoty promocyjne do filmu Doktor Strangelove. Peterson włączył do nich wiele pomysłów LaFontaine'a i wkrótce zaczęli pracować razem. W 1964 LaFontaine musiał podłożyć głos w zwiastunie filmu Gunfighters of Casa Grande. Klient kupił spot i kariera LaFontaine'a jako aktora głosowego rozpoczęła się na dobre. W latach siedemdziesiątych rozwinął swój charakterystyczny styl silnej narracji.

LaFontaine nagrywał około 60 produkcji tygodniowo i nawet 35 jednego dnia. Mówiono, że jego głos może dodać prestiżu i emocji filmowi i pomóc się mu wyróżnić.

Don LaFontaine mieszkał w Los Angeles, jego żona Nita Whitaker jest aktorką i piosenkarką.

Filmografia Edytuj

Jego wybrane występy to:

Inne Edytuj

Inni aktorzy głosowi, tacy jak Tex Brashear, Hal Douglas i Peter Cullen kopiują styl LaFontaine'a i byli czasami z nim myleni. Jego głos jest bardzo często parodiowany. Można wymienić takie osoby jak Pablo Francisco czy Janeane Garofalo.

12 kwietnia 2007, LaFontaine pojawił się w programie The Tonight Show.

Jego głos można także usłyszeć w klipie promocyjnym The HD-DVD Official Web Site.

Linki zewnętrzne Edytuj

de:Don LaFontaine en:Don LaFontaine fr:Don LaFontaine he:דון לה פונטיין lb:Don LaFontaine nl:Don LaFontaine ja:ドン・ラフォンティーヌ simple:Don LaFontaine sk:Don LaFontaine fi:Don LaFontaine sv:Don LaFontaine

Więcej z Fandomu

Losowa wiki