FANDOM

Plik:Lyonandmartinwedding1.JPG

Del Martin (ur. 5 maja 1921 w San Francisco, zm. 27 sierpnia 2008) – amerykańska dziennikarka, feministka oraz działaczka na rzecz LGBT.

Od 1950 roku aż do śmierci związana była z Phyllis Lyon. Martin i Lyon w 1955 roku zostały współzałożycielkami Córek Billitis (Daughters of Bilitis), pierwszej organizacji walczącej o prawa lesbijek[1]. W 1956 roku Martin zaczęła wydawać The Ladder – pierwsze czasopismo adresowane do lesbijek.

Del Martin była pierwszą lesbijką, która nie ukrywała swojej orientacji seksualnej, wybraną do rady Narodowej Organizacji Kobiet. W 1971 roku spowodowała przyjęcie przez radę rezolucji uznającej prawa lesbijek za kwestie feministyczne[2].

Publikując w 1976 roku Bite żony (Battered Wives), Del Martin stała się pionierem ruchu przeciwko przemocy w rodzinie, znaną w Stanach Zjednoczonych obrończynią kobiet doświadczających przemocy domowej.

Prowadziła liczne wykłady na uczelniach w Stanach Zjednoczonych. W 1987 roku otrzymała doktorat Institute for Advanced Study of Human Sexuality.

Na cześć Martin i Lyon powstałą w 1979 roku w San Francisco klinikę leczniczą dla kobiet nazwano Lyon-Martin Health Services.

16 czerwca 2008 roku w ratuszu w San Francisco 87-letnia Del Martin i 84-letnia Phyllis Lyon, jako pierwsze dwie kobiety w Kalifornii, zawarły związek małżeński. Martin i Lyon były jednymi z inicjatorów pozwu, który zaowocował wprowadzeniem małżeństw jednopłciowych w stanie. Były partnerkami przez ponad 55 lat.

Publikacje książkowe Edytuj

  • Lesbian/Woman (1972)
  • Lesbian Love and Liberation (1973)
  • Battered Wives (1979)

Filmy dokumentalne Edytuj

  • Last Call at Maud's[3], 1993, film o Martin i Lyon,
  • No Secret Anymore: The Times of Del Martin & Phyllis Lyon[4], 2003, film biograficzny o Martin i Lyon w reżyserii Joana E. Birena.

Szablon:Przypisy

Zobacz też Edytuj

Dalsza lektura Edytuj

  • Bullough, Vern L. (ed.) Before Stonewall: Activists for Gay and Lesbian Rights in Historical Context, Harrington Park Press, 2002. Szablon:Lang
  • Gallo, Marcia M. Different Daughters: A history of the Daughters of Bilitis and the Birth of the Lesbian Rights Movement, Carroll & Graf, 2006. Szablon:Lang

Linki zewnętrzne Edytuj

de:Del Martin en:Del Martin and Phyllis Lyon

Więcej z Fandomu

Losowa wiki