FANDOM

Plik:Archbishop Christodoulos Greece.jpg

Christodoulos I j. gr. Χριστόδουλος właściwie Christos Paraskevaidis, j. gr. Χρήστος Παρασκευαΐδης (ur. 17 stycznia 1939 w Ksanthi, zm. 28 stycznia 2008 w Psychiko) – grecki duchowny prawosławny, arcybiskup Aten, zwierzchnik greckiego kościoła prawosławnego.

W 1961 r. otrzymał święcenia diakońskie i złożył śluby mnisze w monastyrze na Meteorach. W 1962 r. ukończył Wydział Prawa na Uniwersytecie w Atenach. Pięć lat później otrzymał tytuł doktora teologii. Kapłanem został w 1965 r., święcenia biskupie przyjął w roku 1974. Zwierzchnikiem Greckiego Kościoła Prawosławnego było od 1998 r., znany był między innymi ze sprzeciwu wobec przystąpienia Turcji do UE. W 2001 r., spotkał się z papieżem Janem Pawłem II w czasie jego wizyty w Grecji. W 2006 r., złożył wizytę w Watykanie skąd wraz z papieżem Benedyktem XVI nawoływał do dialogu ekumenicznego w kościele chrześcijańskim.

W październiku 2007 r., przeszedł w Miami operację transplantacji wątroby, jednak doszło do odrzucenia przeszczepu i śmierci duchownego na raka. W ostatnim tygodniu życia, Christodoulos I zrezygnował z leczenia szpitalnego.

ŹródłaEdytuj

  • Informacja o śmierci w Internetowym Serwisie Informacyjnym Wiadomości.Onet.pl (PAP, PKo /28.01.2008 06:51)
  • Informacja o śmierci w Internetowym Serwisie Informacyjnym Ekumenizm.pl (28.01.2008 10:55 ; zamieściła Dorota Walencik)
  • Szablon:Cytuj pismo

Szablon:Biografia stubde:Christodoulos I. (Athen) el:Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος en:Archbishop Christodoulos of Athens fr:Christodule Ier d'Athènes nl:Christodoulos ro:Christodoulos al Atenei ru:Христодул (Архиепископ Афинский) fi:Khristodoulos sv:Christodoulos

Więcej z Fandomu

Losowa wiki