FANDOM

Cedella Booker, wł. Cedella Marley Booker (ur. 23 lipca 1926, zm. 9 kwietnia 2008 Nine Miles, Jamajka) - jamajska piosenkarka i pisarka, matka muzyka reggae Boba Marleya.

Booker urodziła się w wiosce Nine Miles, położonej 15-30 km od pólnocnego wybrzeża Jamajki jako Cedella Malcolm, córka Omeriaha Malcolma i Alberty Willoughby. Jej ojciec i wuj byli muzykami, co rozbudziło te zainteresowania u Cedelli. W wieku 14 lat była "gwiazdą" miejscowego chóru kościelnego. W wieku 18 lat poznała jamajskiego nadzorcę plantacji pochodzenia brytyjskiego Norvala Marleya. Gdy okazało się, że jest z nim w ciąży, wzięli tajemny ślub 9 czerwca 1944. Następnego dnia Marley opuścił ją udając się do Kingston z powodu chronicznej przepukliny. 6 lutego 1945 urodził się jej syn Robert Nesta Marley. Norval wspierał rodzinę finansowo, choć rzadko bywał w domu, aż do swojej śmierci na atak serca w 1955 w wieku 60 lat. Później przeprowadziła się z synem do Kingston.

W 1963 Cedella zdecydowała się przenieść ze swoim nowym partnerem Edwardem Bookerem do Wilmington w Delaware, USA. Jej syn Bob podążył za nią w 1966 po ślubie z Ritą Anderson. W czasie rozkwitu jego kariery Cedella mieszkała w USA. W 1976 po raz pierwszy zobaczyła swojego syna na koncercie na żywo. Później przeprowadziła się do Miami na Florydzie i pomagała w wychowaniu dzieci Boba.

Po śmierci syna napisała dwie książki biograficzne o Bobie jak również produkowała albumy z coverami jego piosenek. Nagrała również swoje płyty.

Zmarła po chorobie, z którą bardzo długi czas walczyła. Była z nią najbliższa rodzina. Jej wnuk, Ky-Mani Marley mówi, że było to do przewidzenia, lecz i tak szokujące przeżycie.

Książki Edytuj

Płyty Edytuj

  • Awake Zion (Rykodisc, 1990)
  • Smilin' Island of Song (Music Little People, 1992)
  • My Altar

Linki zewnętrzne Edytuj

Szablon:Biografia stubde:Cedella Marley Booker en:Cedella Booker es:Cedella Booker fr:Cedella Booker

Więcej z Fandomu

Losowa wiki