FANDOM

Szablon:Szachowa notacjaSzablon:Szachista infobox Buchuti Gurgenidze, gruz. ბუხუტი გურგენიძე (ur. 13 listopada 1933 w Surami, zm. 24 maja 2008 w Tbilisi) – gruziński szachista i trener szachowy, arcymistrz od 1970 r.

Pomiędzy 1955 a 1973 rokiem dwunastokrotnie zwyciężał w indywidualnych mistrzostwach gruzińskiej SRR[1]. W latach 1957 - 1960 czterokrotnie uczestniczył w drużynowych mistrzostwach świata studentów, zdobywając wraz z zespołem ZSRR dwa złote i dwa srebrne medale[2]. Dziewięciokrotnie awansował do finałów indywidualnych mistrzostw ZSRR, najlepszy wynik osiągając w roku 1958 w Rydze, gdzie zajął VIII miejsce[3].

Odniósł wiele sukcesów w turniejach indywidualnych (również międzynarodowych), m.in. w:

Największy sukces w karierze osiągnął w 1993 r. w Bad Wildbad, zdobywając tytuł wicemistrza świata "weteranów" (zawodników powyżej 60. roku życia)[4]. Według systemu rankingowego Chessmetrics, najwyższą punktację osiągnął w lipcu 1958 r., posiadał wówczas 2643 punkty i zajmował 29. miejsce na świecie[5].

W swojej karierze trenera współpracował z najlepszymi szachistkami swoich czasów, mistrzyniami świata Noną Gaprindaszwili i Mają Cziburdanidze oraz wicemistrzyniami Naną Ioseliani i Naną Aleksandriją. W latach 90. pełnił również funkcję wiceprezydenta Gruzińskiej Federacji Szachowej[6].

Niekonwencjonalnie podchodząc do teorii debiutów wprowadził do praktyki kilka wariantów:

  • kontratak Gurgenidze w obronie Caro-Kann - 1.e4 c6 2.d4 d5 3.Sc3 b5
  • wariant Gurgenidze w obronie Caro-Kann - 1.e4 c6 2.d4 d5 3.Sc3 g6
  • wariant Gurgenidze w obronie sycylijskiej - 1.e4 c5 2.Sf3 Sc6 3.Gb5 g6 4.0-0 Gg7 5.We1 e5 6.b4

Szablon:Przypisy

Linki zewnętrzne Edytuj

en:Bukhuti Gurgenidze ka:ბუხუტი გურგენიძე ru:Гургенидзе, Бухути Иванович

Więcej z Fandomu

Losowa wiki