FANDOM

Szablon:Polski żołnierz infobox Bolesław Michał Nieczuja-Ostrowski pseud. Tysiąc, Bolko, Grzmot, Michałowicz, Burza (ur. 29 września 1907 w Haliczu, zm. 13 lipca 2008 w Elblągu) – polski wojskowy, żołnierz podziemia. Honorowy obywatel miast: Wolbromia, Elbląga i Krakowa.

Biografia Edytuj

Rodzina Edytuj

Urodził się 29 września 1907 w Haliczu w woj. stanisławowskim jako syn Michała i Anieli z d. Frank. Ożenił się z Bronisławą Marią z d. Paklikowską (1909-1988), urodzoną we Lwowie. Mieli troje dzieci.

Wykształcenie Edytuj

Ukończył gimnazjum humanistyczne w Przeworsku. Działał w harcerstwie dochodząc do funkcji Komendanta Hufca ZHP w Przeworsku. W 1931 ukończył Szkołę Podchorążych Piechoty w Komorowie-Ostrowi Mazowieckiej. Służbę rozpoczął w 5. Pułku Strzelców Podhalańskich w Przemyślu. Następnie został wykładowcą w szkole podchorążych i oficerów rezerwy w Zambrowie oraz w Różanach nad Narwią.

Wojna Edytuj

Wziął udział w kampanii wrześniowej; zgodnie z planem mobilizacji objął dowództwo kompanii 115 Pułku Piechoty 41 Rezerwowej Dywizji Piechoty (Grupy Operacyjnej „Wyszków”). Za zasługi w kampanii wrześniowej odznaczony został Krzyżem Walecznych.

Dostał się do niewoli niemieckiej, z której uciekł, po czym zaangażował się w działalność Związku Walki Zbrojnej we Lwowie, a następnie na terenie Podkarpacia i ziemi krakowskiej. Został szefem uzbrojenia w Komendzie Okręgu Krakowskiego ZWZ. Zorganizował tam konspiracyjną produkcję broni, która otrzymała kryptonim „Ubezpieczalnia”. W 1943 r. Bolesław został awansowany do stopnia majora oraz odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi z Mieczami. W 1944 roku został mianowany dowódcą 106 Dywizji Piechoty Armii Krajowej („Dom”), walczył na terenie Małopolski. Za zasługi awansowano go do stopnia podpułkownika ze starszeństwem od 11 listopada 1944 r. oraz odznaczono Orderem Virtuti Militari.

Po wojnie Edytuj

Po rozwiązaniu dywizji wyjechał wraz z grupą byłych żołnierzy do Elbląga. Osiedlili się w Pogrodziu k. Elbląga, gdzie zorganizowano Spółdzielnię Gospodarczo-Społeczną. Zrzeszała ona byłych żołnierzy AK i ich rodziny. W 1949 roku został aresztowany. Dwukrotnie został skazany na karę śmierci. W więzieniu spędził 7 lat. Przez kolejne lata prześladowany był za działalność w Armii Krajowej.

W 1991 został wyróżniony awansem na stopień generała brygady, a rok później otrzymał honorowe obywatelstwo Elbląga. 3 maja 2006 Bolesław Nieczuja-Ostrowski, otrzymał od prezydenta Lecha Kaczyńskiego Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. Za zasługi na rzecz Kościoła katolickiego został uhonorowany odznaczaniem papieskim "Pro Ecclesia et Pontifice".

100 urodziny Edytuj

29 września 2007 generał Bolesław Nieczuja-Ostrowski obchodził swoje 100. urodziny. Na uroczystościach urodzinowych byli m.in: bp Jan Styrna, wiceprezydent miasta Witold Wróblewski, Leonard Krasulski, Jerzy Wcisła, Sławomir Sadowski. Generał otrzymał list z życzeniami od byłego Prezesa Rady Ministrów Jarosława Kaczyńskiego

Śmierć Edytuj

Zmarł 13 lipca 2008 w Elblągu. Pogrzeb generała odbył się 18 lipca 2008. Msza święta żałobna, którą celebrował biskup pomocniczy warmiński i elbląski Józef Wysocki i biskup polowy Wojska Polskiego Tadeusz Płoski, odbyła się w Katedrze św. Mikołaja w Elblągu,

Generał Bolesław Nieczuja-Ostrowski został pochowany na Cmentarzu Komunalnym Agrikola. Podczas uroczystości pogrzebowych przemawiali: generał Ryszard Sorokosz i dyrektor Biura Regionalnego w Elblągu Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Marszałkowskiego Jerzy Wcisła.

Publikacje Edytuj

  • Rzeczpospolita partyzancka, Warszawa 1991
  • Drogi Miłości Bożej, Kraków 1993
  • Inspektorat AK "Maria" w walce, tom 1., Warszawa 1995
  • Inspektorat AK "Maria" w walce, tom 2., cz. 1., Elbląg 2001

Bibliografia Edytuj

  • P. Nieczuja-Ostrowski, Inicjatywa społeczno-gospodarcza akowskich osadników w powiecie elbląskim w latach 1945-1949, „Rocznik Elbląski” t. 20 (2006), s. 258.
  • S. Piwowarski, Niezwykłe życie generała brygady Bolesława Michała Nieczui-Ostrowskiego, pseudonim: „Bolko”, „Grzmot”, „Tysiąc”, „Michałowicz”, „Informator Stowarzyszenia Żołnierzy Armii Krajowej” nr 3/2007, s. 4.
  • L. Zieliński, Osadnictwo wiejskie w powiecie elbląskim w latach 1945-1950, „Rocznik Elbląski” nr 3 (1966), s. 184.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki