FANDOM

Plik:Badri.jpg

Arkadi "Badri" Patarkatsiszwili (gruz. ბადრი პატარკაციშვილი) (ur. 31 października 1955 w Tbilisi, zm. 12 lutego 2008 w Londynie ), gruziński biznesmen i magnat medialny pochodzenia żydowskiego. Prezes klubu piłkarskiego Dinamo Tbilisi i Gruzińskiego Komitetu Olimpijskiego. Kandydat w wyborach prezydenckich 5 stycznia 2008.

Patarkatsiszwili urodził się 31 października 1955 r. w Tbilisi, stolicy Gruzji. W latach 1990-1995 pracował w LogoVAZ, firmie stworzonej przez Borysa Bieriezowskiego. Pracował również w rosyjskich kanałach ORT i TV-6.

W lipcu 2001 r. rosyjski prokurator generalny oskarżył go o zorganizowanie ucieczki Nikołaja Głuszkowa, byłego wicedyrektora generalnego linii lotniczych Aerofłot. W październiku 2002 r. został oskarżony o nadużycia w LogoVAZ. Za Patarkatsiszwilim Rosja wystawiła międzynarodowy list gończy w lipcu 2001 r. Biznesmen powrócił w tym samym roku do Gruzji, a Rosja nie zdołała doprowadzić do jego ekstradycji.

Patarkatsiszwili był w latach 2003-2007 szefem Federacji Gruzińskich Biznesmenów, a w latach 2004-2007 prezesem Gruzińskiego Narodowego Komitetu Olimpijskiego.

Patarkatsiszwili był przeciwnikiem politycznym Saakaszwiliego. W dniu 9 listopada 2007 r. gruziński prokurator generalny rozpoczął śledztwo przeciwko niemu, zarzucając mu udział w spisku zmierzającym do przeprowadzenia zamachu stanu. Śledztwo umorzono 21 grudnia po tym, jak Patarkatsiszwili został kandydatem na prezydenta.

Patarkatsiszwili uzyskał czwarty wynik we wcześniejszych wyborach prezydenckich w styczniu br., zdobywając 7,1% oddanych głosów.

10 stycznia 2008 r. gruziński prokurator generalny ponownie rozpoczął śledztwo podejrzewając udział biznesmena w spisku mającym na celu przeprowadzenie zamachu stanu, jak i udział w przygotowaniu ataku terrorystycznego.

Zmarł nagle w Londynie na atak serca wieczorem 12 lutego 2008 r.

Przedstawiciel gruzińskiej opozycji Giorgi Chaindrawa powiedział krótko po jego śmierci, że jego zdaniem Patarkatsiszwili padł ofiarą "nękania przez reżim" gruzińskiego prezydenta Micheila Saakaszwiliego.

Patarkatsiszwili miał żonę i dwie córki.be-x-old:Бадры Патаркацышвілі da:Badri Patarkatsisjvili de:Badri Patarkazischwili en:Badri Patarkatsishvili fr:Badri Patarkatsichvili he:בדרי פטרקצישווילי ka:ბადრი პატარკაციშვილი hu:Badri Patarkacisvili nl:Badri Patarkatsisjvili pt:Badri Patarkatsishvili ru:Патаркацишвили, Аркадий Шалвович fi:Badri Patarkatsišvili uk:Патаркацишвілі Бадрі Шалвович

Więcej z Fandomu

Losowa wiki