FANDOM

Augustyn Dziedzic (ur. 31 stycznia 1928 w Cięcinie, zm. 5 maja 2008 w Warszawie) - polski sztangista i trener podnoszenia ciężarów, olimpijczyk.

Startował jako zawodnik w latach 1950-1958. Był dwukrotnym mistrzem Polski: w 1956 w wadze lekkiej (do 67,5 kg) i w 1957 w wadze piórkowej (do 60 kg). Pięć razy zdobywał wicemistrzostwo Polski: w wadze piórkowej w 1951, 1952 i 1954 i w wadze lekkiej w 1955 i 1958. Był także pierwszym mistrzem Polski w kulturystyce w 1958.

Wystapił w wadze koguciej (do 56 kg) na Igrzyskach Olimpijskich w 1952 w Helsinkach, gdzie zajął 17. miejsce. Reprezentował klub AZS Warszawa.

W 1953 ukończył Akademię Wychowania Fizycznego w Warszawie i podjął pracę naukową w Katedrze Ciężkiej Atletyki. W 1965 uzyskal stopień naukowy doktora. Jednocześnie zajmował się pracą trenerską. Był trenerem AZS Warszawa, współpracownikiem i asystentem trenera kadry narodowej Klemensa Roguskiego, a następnie trenerem kadry narodowej. Wychowankami Dziedzica są m. in. Waldemar Baszanowski, Zygmunt Smalcerz i Norbert Ozimek. Po przejściu na emeryturę trenował kadrę narodową Turcji.

Napisał m. in. Trening ciężarowca (Warszawa 1969).

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki