FANDOM

Aranka Ostrihansky-Kiszyna (ur. 27 maja 1924 w Prędocinku k. Radomia, zm. 14 listopada 2008 we Wrocławiu) – adwokat, doktor praw. Córka Rudolfa Ostrihansky'ego (1893-1963, pułkownika przedwojennego Wojska Polskiego, żołnierza AK), najstarsza z czworga jego dzieci z Marią Walerią Gierycz.

Podczas II wojny światowej żołnierz AK; po wojnie ukończyła Wydział Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracę doktorską obroniła tamże w 1950.

Od 1963 do 2001 pracowała w Izbie Adwokackiej we Wrocławiu jako adwokat, w czasie trwania stanu wojennego podejmowała się obrony dolnośląskich opozycjonistów (broniła m.in. Ryszarda Kożucha z Solidarności Walczącej[1], aktora Bogusława Kierca[2] i Józefa Piniora[3]), za co w październiku 2008 otrzymała tytuł "Zasłużonego dla NSZZ Solidarność". Była też w tym czasie członkiem Arcybiskupiego Komitetu Charytatywnego, odznaczona Arcybiskupim Pierścieniem Tysiąclecia Archidiecezji Wrocławskiej. Poza tym odznaczona także Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (w 1998) oraz medalem 60-lecia Izby Adwokackiej we Wrocławiu. Współautorka (pod pseudonimem Sigma) książki Rozmowy niekontrolowane (Paryż, Instytut Literacki 1983, Biblioteka "Kultury", Tom 382, ISBN 2-7168-0038-3)[4].

Od 1999 do 2001 była Rzecznikiem Dyscyplinarnym Naczelnej Rady Adwokackiej.

Od 1950 żona Andrzeja Kiszy (1922-1996), również adwokata, z którym miała dwie córki: Marię i Agnieszkę. Pochowana we Wrocławiu na cmentarzu przy ul. Smętnej (Sępolno).

Źródła Edytuj

  • Gazeta Wrocławska – POLSKA The Times (ISSN 1898-3146), nr 269/2008 (18.11.2008), str. 17
  • Polski Słownik Biograficzny, tom XXIV/3, zeszyt 102 (1979 r.), str. 477-478, hasło Rudolf Ostrihansky

Szablon:Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki