FANDOM

Antoni Nikodem Pospieszalski (pseud. Anthony Currie, Rosomak, Łuk, Profesor, ur. 10 listopada 1912 w Berlinie, zm. 12 marca 2008 w Londynie) - polski dziennikarz, eseista i filozof.

Życiorys Edytuj

Pochodził z mieszanej rodziny (matka Niemka). W 1919 osiedlił się w Polsce. W 1934 ukończył polonistykę na Uniwersytecie w Poznaniu. Uczestnik kampanii wrześniowej, w tym bitwy nad Bzurą jako plutonowy 17. Dywizji Gnieźnieńskiej. Ranny, dostał się do niewoli. Zbiegł z obozu jenieckiego. Następnie służył w brygadzie spadochronowej generała Sosabowskiego. Będąc w Wielkiej Brytanii wstąpił do SOE, gdzie szkolił się w Szkocji jako łącznik radiowy (później był instruktorem w Audley End). Od 1944 był w Polsce jako cichociemny członek i tłumacz brytyjskiej misji wojskowej przy AK.

Po wojnie powrócił do Anglii i pracował jako nauczyciel gimnazjalny (m.in. w latach 1945-1948 prowadził w Szkocji Wojskowy Kurs Gimnazjalny). Działacz emigracyjny i dziennikarz, m.in. sekcji polskiej BBC (1952-1975) i centrali BBC (podczas II Soboru Watykańskiego).

Współpracownik paryskiej "Kultury", gdzie publikował cykl felietonów pt. "O religii bez namaszczenia", wydany później w Polsce jako książka. W swojej twórczości krytycznie oceniał działania papieża Jana Pawła II. Był ponadto członkiem redakcji "Pamiętnika Literackiego". Jego teksty publikowały też m.in. londyńskie "Wiadomości", "Aneks", "The Tablet", "The Month".

Mieszkał w Londynie.

Odznaczenia Edytuj

Odznaczony Orderem Virtuti Militari.

TwórczośćEdytuj

Udział w publikacjach zbiorowychEdytuj

  • "Wiadomości" na emigracji. Antologia prozy 1940-1967 (oprac. Stefania Kossowska; Polska Fundacja Kulturalna, Londyn 1968)
  • Dwa listy [w:] Zdzisław Kudelski, Spotkania z paryską "Kulturą" (Towarzystwo Opieki nad Archiwum Instytutu Litrerackiego w Paryżu - Oficyna Wydawnicza POMOST 1995, ISBN 83-86907-01-0)
  • O religii bez namaszczenia [w:] Jerzy Giedroyc. Redaktor. Polityk. Człowiek (Towarzystwo Opieki nad Archiwum Instytutu Literackiego w Paryżu - Wydawnictwo UMCS 2001; zebrał, do druku przygotował i wstępem poprzedził Krzysztof Pomian; ISBN 83-227-1783-0)

Źródła Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki