FANDOM

Fra Andrew Bertie (czyt. Baati), właśc. Andrew Willoughby Ninian Bertie (ur. 15 maja 1929 w Londynie, zm. 7 lutego 2008 w Rzymie) – w latach 1988-2008 wielki mistrz zakonu joannitów (kawalerów maltańskich).

Jego pełny tytuł brzmi: Jego Najdostojniejsza Wysokość Fra Andrew Bertie, Książę i Wielki Mistrz Suwerennego Rycerskiego Zakonu Szpitalników Świętego Jana z Jerozolimy, Zwanego Rodyjskim lub Maltańskim.

Był potomkiem hrabiów Lindsay i Abingdon. Z wykształcenia historyk, orientalista i afrykanista. Opanował 15 języków, przez pewien czas je wykładał. Kawalerem maltańskim był od 1956 roku. Pełnił w zakonie liczne funkcje, w tym wieceprzeora Wielkiej Brytanii. W 1981 roku złożył śluby wieczyste stając się kawalerem profesyjnym (I klasa członkostwa w zakonie).

Wielki mistrz joannitów rezydował w Rzymie przy Via Dei Condotti, a jego posiadłość miała status eksterytorialny (zakon jest podmiotem suwerennym).

Odznaczony m.in. Krzyżem Wielkim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (10 maja 2007).

Szablon:Władca-Hospitelierde:Andrew Bertie et:Andrew Bertie el:Άντριου Μπερτιέ en:Andrew Bertie fr:Andrew Bertie it:Andrew Bertie lb:Andrew Bertie nl:Andrew Bertie ru:Берти, Эндрю sk:Andrew Bertie fi:Andrew Bertie

Więcej z Fandomu

Losowa wiki