FANDOM

Plik:Algis Budrys 1985.jpg

Algis Budrys (ur. 9 stycznia 1931 r. w Królewcu, zm. 9 czerwca 2008 r. w Evanston, Illinois) - amerykański pisarz, wydawca i krytyk fantastyki naukowej pochodzenia litewskiego.

BiografiaEdytuj

Urodził się jako Algirdas Jonas Budrys w Królewcu, jeszcze w Prusach Wschodnich, gdzie jego ojciec był konsulem generalnym Litwy. Gdy miał 5 lat ojciec został wysłany do USA i tam zastała ich wojna. Po zajęciu Litwy przez Armię Czerwoną ojciec Budrysa odmówił powrotu do kraju i cała rodzina otrzymała azyl polityczny. Obywatelstwo amerykańskie Budrys otrzymał dopiero ok. 1989 r.

Budrys ukończył University of Miami oraz Uniwersytet Columbia. Debiutował opowiadaniem The High Purpose w Astounding Science Fiction w 1952 r. Od tego samego roku datuje się jego praca w charakterze edytora i menadżera ds. wydawnictw science fiction w oficynach Gnome Press i Galaxy Science Fiction. Własne utwory podpisywał początkowo pseudonimem "John A. Sentry", będącym anagramem własnego nazwiska.

Wydana w 1960 r. nowela Rogue Moon została nominowana do nagrody Hugo. Potem był jeszcze kilkakrotnie nominowany do Hugo i Nebuli, ale zdobył tylko nagrodę Nagrodę Pielgrzyma za wkład w krytykę fantastyczną (2007).

Algis Budrys pracował także dla kontrwywiadu USA jako tłumacz z litewskiego[1].

Zmarł na czerniaka złośliwego.

Bibliografia (powieści) Edytuj

  • False Night (1954)
  • Man of Earth (1956)
  • Who? (1958)
  • The Falling Torch (1959)
  • Rogue Moon (1960)
  • Some Will Not Die (1961)
  • The Iron Thorn (1967)
  • Michaelmas (1977)
  • Hard Landing (1993)
  • The Death Machine (2001)

Szablon:Przypisybg:Алгис Будрис de:Algis Budrys en:Algis Budrys es:Algis Budrys fr:Algis Budrys gl:Algis Budrys lt:Algis Budrys ja:アルジス・バドリス ru:Будрис, Альгис fi:Algis Budrys

Więcej z Fandomu

Losowa wiki