FANDOM

Szablon:Piłkarz infobox Adam Ledwoń (ur. 15 stycznia 1974 w Oleśnie, zm. 11 czerwca 2008 w Klagenfurcie) – polski piłkarz, mający również obywatelstwo niemieckie, reprezentant Polski w latach 1993-1998, w barwach GKS Katowice zdobywca Pucharu Polski w 1993 oraz dwukrotny Wicemistrz Polski (1992 i 1994). Występował również w lidze niemieckiej i austriackiej.

Kariera klubowa Edytuj

Najczęściej występował jako pomocnik. Karierę rozpoczął w klubie Małapanew Ozimek, skąd następnie trafił do Odry Opole. Największe sukcesy w piłce klubowej osiągnął jako zawodnik GKS Katowice. W sezonach 1991-1992 i 1993-1994 jego klub zdobył Wicemistrzostwo Polski, zaś w 1993 sięgnął po Puchar Polski. W przerwie zimowej sezonu 1997-1998 przeniósł się do Bayeru Leverkusen, gdzie spędził półtora roku. Nie wywalczył jednak miejsca w podstawowym składzie i przeszedł do Fortuny Kolonia, by po upływie sezonu przeprowadzić się do Austrii. Tam bronił kolejno barw Austrii Wiedeń, Admiry Wacker Mödling i Sturmu Graz. W sezonie 2007-2008 bronił barw Austrii Kärnten Klagenfurt.

Kariera reprezentacyjna Edytuj

W reprezentacji Polski zadebiutował 13 kwietnia 1993 w meczu towarzyskim z Finlandią. Do gry w drużynie narodowej powrócił po trzyletniej przerwie. Cieszył się dużym zaufaniem ówczesnego selekcjonera Antoniego Piechniczka, który delegował go do gry w kluczowych meczach eliminacji Mistrzostw Świata z Włochami i Anglią wiosną 1997. Wystąpił również w kilku meczach pod kierunkiem kolejnego selekcjonera Janusza Wójcika w latach 1997-1998 ale wkrótce potem stracił miejsce w reprezentacji. Ostatni mecz w polskiej kadrze rozegrał 22 kwietnia 1998 przeciwko Chorwacji. Łącznie w drużynie narodowej rozegrał 18 meczów i strzelił 1 gola.

Śmierć Edytuj

Szablon:Wikinews 11 czerwca 2008 popełnił samobójstwo we własnym domu w Klagenfurcie. Podejrzewa się, że przyczyną były problemy rodzinne[1]. Pojawiły się także pogłoski, że Ledwoń mógł zostać zamordowany, jednak śledztwo przeprowadzone przez austriacką policję rozwiało wątpliwości[2].

Szablon:Przypisy

Linki zewnętrzne Edytuj

Szablon:Piłka nożna stubde:Adam Ledwoń en:Adam Ledwoń fr:Adam Ledwoń it:Adam Ledwoń nl:Adam Ledwoń sk:Adam Ledwoń fi:Adam Ledwoń

Więcej z Fandomu

Losowa wiki